كانون سرزمین سبز(دوستداران طبیعت بشرویه)

دانشجویان منابع طبیعی دانشگاه پیام نور بشرویه


یک تصویر با ارزش هزار کلمه

                                      بدون شرح...

نويسنده: مصطفی زیتونی | تاريخ: سه شنبه 12 مهر 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

مشاهده وعکس برداری از گربه شنی در پناهگاه حیات وحش رباط شور در شهرستان فردوس

عکس برداری از گربه شنی در منطقه پیشنهادی رباط شور فردوس


ادامه مطلب
نويسنده: مصطفی زیتونی | تاريخ: دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ببری که از بی برنامگی مرد

از روز 9 دی‌ماه که خبر مرگ ببر سیبری در باغ وحش ارم مثل بمب در رسانه‌های داخلی و خارجی ترکید تا همین امروز (و احتمالا روزهای آینده) خبرهای زیادی در این باره منتشر شد. 

«ببر سیبری مرد» ، «شکست پروژه احیای ببر»، «ببر مرده ایدز داشته»، «مشمه عامل مرگ ببر بود»، «ببر گوشت خر خورد و مرد»، «ببرها شناسنامه بهداشتی نداشتند» «تناقض گویی در گفته‌ای مسئولان محیط زیست و باغ وحش» و ....

حالا بماند که بعضی ها پیازداغش را زیاد کردند و از الفاظی مثل «فاجعه زیست محیطی» هم استفاده کردند!!!!

از آن روز که خبر مرگ ببر نر منتشر شد تا امروز توفیقی شد تا برخی از دوستان رادیو و تلویزیون و سایر مطبوعات را دوباره پیدا کنیم! آنهایی که می‌خواستند اطلاعات بیشتری داشته باشند و یا بعضاً مصاحبه کنند.

به عنوان یک فعال و خبرنگار محیط زیست از اینکه خبر مرگ ببر سیبری، به عنوان خبر مهم خیلی از رسانه‌ها خصوصاً رادیو و تلویزیون مطرح شد، خوشحالم، اما وقتی با دقت به اخبار منتشر شده درباره این ببر نگاه کنیم به موضوعی غم‌انگیز پی می‌بریم. 

موضوع غم‌انگیزی که از آن صحبت می‌کنم، قرار گرفتن «حاشیه‌ها» در کانون توجه است در حالی که به موضوع اصلی توجه زیادی نشد.


ادامه مطلب
نويسنده: مصطفی زیتونی | تاريخ: یک شنبه 1 خرداد 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

تلاش برای نجات جوجه پرنه

تلاش برای نجات جوجه پرنده

تصوير


شاید کمتر کسی شاهد چنین صحنه‌ زیبایی از نزدیک بوده باشد. صحنه نجات جان جوجه پرنده توسط پدرو مادرش. صحنه‌ای که توسط یک عکاس خوش شانس شکار شده است.

این صحنه‌ واقعی تلاش و بی‌دریغ پدرو مادر جوجه پرنده‌ای است که در حین تمرین پرواز تعادل خود را از دست داده و در حال سقوط است.

آنها می خواهند با تلاش فراوان، فرزندشان را به آشیانه برگردانند.این عکس به نام "خانواده" family نام گذاری شده است. چرا که یک شاهکار عکاسی از تلاش یک خانواده برای نجات فرزندشان است.

تصویری گویا و پر معنا در زمینه خانواده. عکاس این تصویر می‌گوید: "من فرد خوش شانسی هستم که در آن لحظه در صحنه حاضر بودم. عکاسی از چنین صحنه‌‌ی زیبا یکی از به یاد ماندنی‌ترین خاطرات زندگی عکاسی‌من خواهد بود. این عکس به طور بی‌نظیری ارزش، مقام و فداکاری اعضای یک خانواده را اثبات و ثبت کرده‌ است.

چگونه دانشمند و محقق زیست شناسی می‌توانست به این روشنی ارزش خانوده را در بین سایر موجودات کره زمین ثابت و نشان دهد؟

نويسنده: مصطفی زیتونی | تاريخ: جمعه 20 اسفند 1389برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

کشتار شیز ها در باغ وحش ارم

 

باغ‌وحش ارم از بعد مرگ ببر سيبري تعطيل شده و به گزارش سايت خبري محيط زيست ايران، مديران اين باغ‌وحش از بيم همه‌گيري بيماري مشمشه تصميم به كشتن شيرهاي اين باغ‌وحش گرفتند. براساس اين گزارش همه شيرها با شليك گلوله كشته شدند.
http://blognevesht.persiangig.com/image/2009/march/eram10.jpg
 

هنوز ماجراي مرگ ببر سيبري به پايان نرسيده است كه خبر مرگ 14 شير در باغ‌وحش ارم اعلام مي‌شود.

هر چند معاون بهداشت سازمان دامپزشكي در گفت‌وگو با «جام‌جم»، خبر را تاييد مي‌كند اما توضيحات بيشتر در اين مورد را به هماهنگي با مدير روابط عمومي و بعد از بازديد از اين باغ وحش، يك روز بعد از حادثه (امروز) منوط مي‌داند.

باغ‌وحش ارم از بعد مرگ ببر سيبري تعطيل شده و به گزارش سايت خبري محيط زيست ايران، مديران اين باغ‌وحش از بيم همه‌گيري بيماري مشمشه تصميم به كشتن شيرهاي اين باغ‌وحش گرفتند. براساس اين گزارش همه شيرها با شليك گلوله كشته شدند.

اما برخلاف اين ادعا، دكتر هومن ملوك‌پور، جراح دامپزشك و عضو تيم درمان ببر سيبري معتقد است، اين شيرها كه از 2 ماه قبل علائم بيماري مشمشه، همان عامل مرگ ببر سيبري را داشتند، قابل درمان بودند و تنها سوءمديريت و بي‌توجهي به حيات وحش در ايران، مسبب اين كشتار شده است.

او به «جام‌جم» مي‌گويد: 3 روز پيش يكي از شيران اين باغ‌وحش نيز مرده بود و اين سومين شيري بود كه در اين مدت با علائم بيماري مشمشه جان مي‌سپرد.

به گفته او، مسوولان باغ‌وحش ارم نسبت به نگهداري و درمان اين شيران بي‌توجهي كرده و فقط خواسته‌اند مساله را با حذف آنها حل كنند.ملوك‌پور ادامه مي‌دهد: اين بيماري در حيوانات تك‌سمي مانند اسب قابل درمان نيست و حيوان هميشه ناقل اين بيماري خواهد بود، اما در گوشتخواراني مانند ببر يا شير اين بيماري قابل درمان است.

وي تاكيد مي‌كند: بيماري اين شيرها قابل انتقال به انسان نبود و من به عنوان دامپزشك حتي بدون دستكش ببر سيبري را معاينه كرده بودم، بنابراين ادامه حيات اين شيرها نمي‌توانست براي بقيه حيوانات يا انسان‌ها خطرساز باشد و تنها سوء‌مديريت مي‌تواند عامل كشتار آنها باشد.

 


ادامه مطلب
نويسنده: مصطفی زیتونی | تاريخ: دو شنبه 4 بهمن 1389برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |